Szkoła Podstawowa nr 2
imienia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Sułkowicach

NA TROPACH HISTORI

IX RAJD SZLAKAMI KONFEDERATÓW BARSKICH „NA TROPACH HISTORI”

Dnia 24 maja 2015 roku uczniowie Gimnazjum im. Stefana kard. Wyszyńskiego w Sułkowicach pod opieką Marii Zajdy, Anny Bargieł i Marcelego Pacuta wzięli udział w IX Rajdzie Szlakami Konfederatów Barskich. Ta nietypowa lekcja historii została zorganizowana przez Towarzystwo Przyjaciół Lanckorony. Jej celem było poszerzanie wiedzy o zrywie narodowym, jakim była konfederacja z XVIII wieku, poznanie okolic Lanckorony związanych z historią konfederacji barskiej oraz przeżycie niezapomnianej przygody. Aby ta lekcja historii nie była nudna Towarzystwo Przyjaciół Lanckorony przygotowało moc atrakcji na poszczególnych punktach kontrolnych i pod zamkiem lanckorońskim, gdzie wyznaczono metę rajdu.

W tegorocznej edycji rajdu nasze gimnazjum reprezentowało 43 uczniów z klas: I a, I b,

II c, III b, III c i III d. Szczególne znaczenie to sobotnie wydarzenie miało dla klasy II c, która zaprezentowała na wzgórzu lanckorońskim swój projekt edukacyjny zatytułowany „Odkrywamy tajemnice konfederatów barskich”.

Rajd rozpoczęliśmy na parkingu przed sułkowickim kościołem, skąd ruszyliśmy do Lanckorony. Mimo niesprzyjającej pogody humory nas nie opuszczały. Po przybyciu na rynek lanckoroński rozpoczęliśmy spacer historyczny. Posługując się mapką dotarliśmy do następujących punktów kontrolnych: muzeum- izba konfederatów, kaplica konfederatów barskich, cmentarz lanckoroński-grobowiec Sypowskich, gminna biblioteka publiczna, willa „Tadeusz”, hotel „Modrzewiówka”, kościół św. Jana oraz zamek lanckoroński. Podczas rajdu rozwiązywaliśmy quizy, odpowiadaliśmy na wylosowane pytania i słuchaliśmy opowieści o Lanckoronie XVIII wieku, a przede wszystkim spotkaliśmy się z nią „oko w oko”. Pod zamkiem odpoczywaliśmy  przy ognisku, degustowaliśmy smaczne potrawy oraz uczestniczyliśmy w zabawach sprawnościowych. Rajd zakończył się dla nas szczęśliwie. Zdobyliśmy dla naszego gimnazjum drukarkę laserową. Wręczona została ona nam przez Panią Annę Leszczyńską- Prezes Towarzystwa Przyjaciół Lanckorony, a Pan komandor Rajdu Andrzej Pawlus wręczył nam też dyplom za  coroczne uczestnictwo. Po ośmiogodzinnej wyprawie i ponad 14 kilometrach „w nogach” opuszczaliśmy lanckoroński rynek zadowoleni i roześmiani. Wszystkim polecamy takie spotkania z historią i zapraszamy za rok do udziału X edycji rajdu.