Szkoła Podstawowa nr 2
imienia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Sułkowicach

Dzień Nauki

Dzień Nauki

 

Pierwszy dzień wiosny trzeba świętować, czyli przeżyć inaczej. W naszej szkole od samego rana trwał Dzień Nauki, ale tym razem to uczniowie uczyli uczniów, prezentując efekty swojego projektu edukacyjnego.

Gimnazjaliści z IIa zaprosili klas IV, by udowodnić, że „Siłą fizyki jest siła”. Najpierw odbył się pokaz 10 minutowego filmiku przygotowanego przez „edukatorów”, dzięki któremu w ciekawy sposób przybliżono pojęcie siły i jej zastosowanie w życiu. Potem przyszedł czas na ćwiczenia praktyczne: przy ośmiu stanowiskach gimnazjaliści pokazywali zjawiska fizyczne, które zachodzą dzięki siłom wyporu, odśrodkowej, grawitacji, tarcia, nośnej, a że wiedzę najlepiej przyswaja się przez doświadczenia, młodsi uczniowie sami sprawdzali, np. czy naprężona linia nie ugnie się pod wpływem teczkę zawieszonej na tej linie - mimo usilnych starań nikomu nie udała się ta sztuka (siły składowe kilkadziesiąt razy przewyższały ciężar teczki - składanie sił), czy przesunięci tłoków strzykawek o różnych średnicach połączonych przewodem gumowym wymaga takiej samej siły (prawo Pascala), dlaczego piłeczka pingpongowa unoszona powietrzem z suszarki nie spada na ziemię, jak sprawić, by jajko wpadło do butelki. Siły bezwładności towarzyszące nam w różnych sytuacjach były przedstawione na kilku stanowiskach - stos krążków przesuwany powoli po stole i takim sam stos przesuwany gwałtownym ruchem linijki, czy piłki tenisowe ustawione na słoikach wpadną do podstawionych słoików - gwałtowne wyciągniecie kartki powodowało wpadnięcie piłki do słoika - ciało które spoczywało chce spoczywać, a które poruszało się, chce się poruszać. Duże zaskoczenie sprawiło prawo Achimedesa - doświadczenie z wiaderkiem Archimedesa, nurkiem Kartezjusza - nurek tonął przy zmianie ciśnienia pod wpływem ściskania butelki. Potęgę siły tarcia sprawdzali uczniowie - próbując rozdzielić dwie książki złożone kartka w kartkę.

Czwartoklasiści bawili się świetnie (konieczni zobaczcie zdjęcia). Ciekawe, czy za kilka lat będą pamiętali, że „Siłą fizyki jest siła”. Z pewnością sprawdzi to opiekun projektu klasy IIa p. Jan Kaciuba, z którym spotkają się na lekcjach fizyki.

Drugi projekt edukacyjny, przygotowany przez klasę IIb pod kierunkiem p. Wiesławy Sarzyńskiej, związany był z „królową nauk” i nosił tytuł „Matematyka w sklepie, w kuchni, w przyrodzie”. Uczniowie VIIb przekonali się, że „Jeśli matmę dziś polubisz, nigdy w życiu się nie zgubisz”, bo wiedza matematyczna jest rzeczywiście niezbędna w życiu codziennym. Gimnazjaliści podzieleni na trzy grupy przygotowali prezentacje multimedialne, plakaty oraz rozwiązania zadań – problemów dotyczących projektu. W prezentacji „Matematyka w sklepie” pokazali zastosowanie liczb i procentów w promocjach i wyprzedażach, piramidę żywieniową oraz znaczenie procentów na etykietach artykułów spożywczych. Z kolei uczniowie zajmujący się tematem „Matematyka w kuchni” udowodnili, jak ważne w przygotowaniu potraw są proporcje, roztwory, znajomość jednostek objętości masy, figur płaskich i przestrzennych. Przypomnieli też jednostki stosowane dawniej, takie jak: tuzin, mendel, kopa czy gros. Nie zabrakło prezentacji prawidłowego sposobu odżywiania się zgodnego z normami. Uczniów tworzących ostatnią grupę zainspirowała przyroda, w której także można odkryć zastosowanie pojęć matematycznych. Przykład? Proszę bardzo – symetrie w świecie roślin i zwierząt, wielokąty, złoty podział, spirale w kształcie galaktyk i linii papilarnych człowieka. Gimnazjaliści wykazali, że twarz człowieka nie jest symetryczna. Nie zabrakło też ciekawostek dotyczących rekordów zwierząt. Podsumowaniem spotkania było przedstawienie 10 powodów, dla których warto uczyć się matematyki. „Matematyka jest jak kurz – jest wszędzie i już!”. Prezentację nagrodzono oklaskami.

Po południu w klasach rozpoczęły się prace konstruktorsko – plastyczne, bowiem uczniowie stanęli przed zadaniem stworzenia „Wieży Wolności” upamiętniającej 100- lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Co jest ważniejsze: wysokość czy stabilność, staranność czy „fantazja”? Jakie symbole wykorzystać i co one oznaczają? A postanie listopadowe to kiedy było? Trzeba sprawdzić. A z czego możemy być dumni? Historia, obyczaje, polska gościnność, piękne krajobrazy, nasi nobliści, nasi sportowcy, nasz papież… wymieniać da się długo, ale jak to przekazać oglądającym ? Uczniowie nie takie problemy rozwiązują – wszak co dwie (albo dwadzieścia dwie) głowy to nie jedna, a praca zespołowa, choć nieco hałaśliwa, to jednak przynosi efekty. I tak wkrótce w szkolnym holu wyrosły „Wieże Wolności”. Która najlepsza? Która najwyższa? Nie sposób przejść obok nich obojętnie, bo świadczą o tym, co w naszych sercach… „Kocham Cię, Polsko!”