Szkoła Podstawowa nr 2
imienia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Sułkowicach

XII RAJD SZLAKAMI KONFEDERATÓW

XII RAJD SZLAKAMI KONFEDERATÓW BARSKICH „NA TROPACH HISTORI”

Dnia 26 maja 2018 roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 imienia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Sułkowicach pod opieką Marii Zajdy, Iwony Wrony, Marty Przęczek, Anny Gatlik i Marcelego Pacuta wzięli udział w XII Rajdzie Szlakami Konfederatów Barskich. Ta nietypowa lekcja historii została zorganizowana przez Towarzystwo Przyjaciół Lanckorony. Jej celem było uczczenie 250 rocznicy zawiązania Konfederacji Barskiej (1768-1772) - zbrojnego związku szlachty polskiej utworzonego w Barze na Podolu 29 lutego 1768 r., w obronie wiary katolickiej i niepodległości Rzeczypospolitej, pierwszego wielkiego polskiego powstania narodowego. Aby ta lekcja historii nie była nudna Towarzystwo Przyjaciół Lanckorony przygotowało moc atrakcji na poszczególnych punktach kontrolnych i pod zamkiem lanckorońskim, gdzie wyznaczono metę rajdu.

W tegorocznej edycji rajdu Szkołę Podstawową nr 2 imienia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Sułkowicach reprezentowało 50 uczniów z klas: VII a, VII b, IIIa, III b, III c, IIId, III e .Rajd rozpoczęliśmy na parkingu przed sułkowickim kościołem, skąd ruszyliśmy do Lanckorony. Słoneczna pogoda dodawała nam energii. Po przybyciu na rynek lanckoroński rozpoczęliśmy spacer historyczny. Posługując się mapką dotarliśmy do następujących punktów kontrolnych: muzeum- izba konfederatów, kaplica konfederatów barskich, cmentarz lanckoroński-grobowiec Sypowskich, gminna biblioteka publiczna, willa „Tadeusz”, hotel „Modrzewiówka”, kościół św. Jana oraz zamek lanckoroński. Podczas rajdu rozwiązywaliśmy quizy, śpiewaliśmy pieśni patriotyczne, odpowiadaliśmy na wylosowane pytania, uczestniczyliśmy w konkurencjach sprawnościowych, jeździliśmy konno i słuchaliśmy opowieści o Lanckoronie XVIII wieku, a przede wszystkim spotkaliśmy się z nią „oko w oko”. Pod zamkiem odpoczywaliśmy  przy ognisku, degustowaliśmy smaczne potrawy oraz uczestniczyliśmy w zabawach sprawnościowych. Rajd zakończył się dla nas szczęśliwie. Zdobyliśmy nagrodę dla naszej szkoły urządzenie wielofunkcyjne z drukarką laserową. Wręczona została ona nam przez Panią Annę Leszczyńską- Prezes Towarzystwa Przyjaciół Lanckorony, a Pan Andrzej Pawlus wręczył nam też dyplom i książkę za  coroczne uczestnictwo. Po ośmiogodzinnej wyprawie i ponad 14 kilometrach „w nogach” opuszczaliśmy lanckoroński rynek zadowoleni i roześmiani. Wszystkim polecamy takie spotkania z historią i zapraszamy za rok do udziału XIII edycji rajdu.